Виктор Тонев:
Здравейте колеги,
Искам да напиша някои неща, които смятам,
че трябва да се знаят и дискутират. Не успях да ги кажа по тв7, тъй като не
стигаше времето и бях прекъсван преди да представя своите аргументи против
наредбата. Оказва се, че е трудно да защитаваш интересите си, дори с очевадни
аргументи.
Прочетете това, което съм написал,
дискутираите го и показвайте своята непремиримост със случващото се.
След фискализиране на машините очаквам поскъпване
на цените на продуктите от около 35-60%. Оснoвни фактори
в ценообразуването ще бъдат предстоящата инвестиция за фискализиране на
машините, чийто размер все още не се знае, както и последващите разходи за
поддръжка на устройството, както и таксата за трансфер на данни, която ще
дължим на мобилните оператори. Друг фактор е изразеното становище от
най-големия производител на вендинг машини, NECTA, а именно - отпадане гаранцията
на машините поради
допълнителното техническо вмешателство. Комбинацията от тези фактори ще
рефлектира върху цената, като последната ще се повиши най-малко с 35%.
Ако досега по данни на НАП са свързани
285 000 касови апарата и приемем, че зад стоят и толкова фирми, то само
вендинг секторът, където сме около 300 фирми, експлоатиращи 30 000 автомата и с
около 1500 служители, трябва да закупи 30 000 касови устройства (около 10%
от всички), които да монтира и сервизира, да заплаща трафик и да прави
допълнителни разходи за закупуване на нови на всеки 5 години, ако приемем, че
ги амортизираме за толкова. Ясно се вижда, че разходът, който бихме направили,
е 100 пъти по-висок и, което е по-лошо, той ще се повтаря периодично.
Очаквани
разходи:
разходи за закупуване на фискално устроиство – предполагам, че ще мога да ви кажа сердата на септември;
разходи за монтаж – трябва да се отиде до всяка машина и да се монтира устроиството.
Всеки сам може да изчисли, колко време ще му отнеме. От това, което аз знам –
около 60 мин. на машина;
за фирми с над 200-250 машини –
закупуване на автомобил и
допълнителен техник, занимаващ се
само с поддръжката на устройствата;
разходи за GPRS трафик – по
данни от мобилните оператори ще са около 2,7 лв. без ДДС на машина на месец;
абонаментна поддръжка на касовите апарати –
около 60 лв. на година без ДДС;
Все още не знаем каква ще бъде цената на
фискалното устроиство. Има предположения, но производителите се въздържат от
предоставяне на оферти и ние, операторите, сме поставени в изключително
некомфортна ситуация. При проведена среща с един от производителите (без да
назовавам име на фирма) ми бе съобщено, че устроиствата ще бъдат произвеждани
само и единствено по поръчка на оператори с адекватно предплащане. Когато
попитах за цената, ми се отговори, че този въпрос е много деликатен и че цената
зависи от много фактори и все още фирмата не може да се обвърже с оферта, но
ако искам да вляза в срок, тоест, да фискализирам вендинг машините си навреме,
то трабва да направя поръчка и да
предплатя устроиствата, тъй като се изисква време да се произведе и да се
тества преди да се настрои и монтира.
По
неофициални данни в България има около 30 000 работещи вендинг машини, предлагащи
своите продукти на около 1 000 000 българи/дневно, което показва силното
социално значение на вендинг бизнеса.
Европейската,
както и световната практика не включва фискализиране на вендинг машините. В
накои страни, като Русия, Италия и Полша се е стигало до дискусии по темата, но
не са предприемани никакви действия по ред причини като:
o
значителното увеличение на постоянните разходи без реален
производствен ефект;
o
без гарантирана
събираемост на ДДС от всички участници на пазара /търговците, които са под
прага за регистрация по ДДС и сега, и тогава няма да внасят данък/;
o
ниските ценови равнища на услугата и ниска номинална
надценка;
Такава
мярка облагодетелства единствено производителите на касови апарати и мобилните
оператори, без това да носи добавена стойност към дейността.
По-този начин се компроментира основната логика
на бизнеса. Ролята на ВЕНДИНГА е да предоставя
достъпна цена и услуга. Поради липса на покритие на мобилната мрежа на много от
местата, където се инсталират автомати, ние няма да можем да се съобразим с нуждите и удобството на клиента.
Избираме локациите
на машините спрямо потока от хора и комфорта на потребителите, а не спрямо
обхвата на мобилните оператори.
Голяма част от
машините са поставени на открито. Според част от производителите на фискални
апарати, твърде ниските, твърде високите температури и голямата влажност на
въздуха могат да блокират работата на касовите апарати.
Освен това има машини, работещина
таймер с работно време, съответстващо на почивките на служителите, или
неработещи в определени часове поради това че локацията е затворена или просто
поради желание да се спести електроенергия при липса на дейност. Ще ни се иска
обяснение за всяко прекъсване на работата на машината – все едно да
контролирате кога и защо даден магазин не работи.
Относно сивия сектор и това, че не ме оставиха да
се доискажа - сивият сектор е по-скоро при малките оператори с по 1 - 2 машини,
които така или иначе са под границата за регистрация по ДДС и след
фискализиране на своите вендинг машини, пак няма да дължат ДДС, единствено ще
бъдат принудени да инвестират в закупуването и поддържането фискални
устройства, което ще бъде огромна тежест за тях без особен положителен ефект за
хазната. Напротив броят им ще намалее, което ще се отрази отрицателно за
бизнеса, за потребиелите и за държавния бюджет.
Парадоксът е, че въпреки единното мнение
на НАП и на ВЕНДИНГ сектора, че дейността е специфична, с изключително ограничен
асортимент и много точки на продажба, се
подхожда като към стандартна търговска дейност.
Решението за поставяне на касови апарати на
вендиг машините е вреден за бранша, за потребителите и няма да има положителен
ефект върху приходите в хазната. От БВА сме заинтересовани да се въведе някакъв
контрол в сектора, но не и да се „заличи” от пазара.
Колеги, надявам се
да съм ви представил подобаващо, но да знаете, трудно е когато на човек не му
се дава възможност да се аргументира.
И все пак, благодаря на екипа на тв7 за предоставената възможност да споделя някои от наболелите проблеми на вендинга.
Които иска да ми
пише, може да го направи на e-mail: v.tonev@midas-bg.com
Който желае да изгледа цялото ми участие в сутрешния блок на тв7, може да го направи, като кликне върху следния линк: http://tv7.bg/dobro-utro/news/9425982.html
Който желае да изгледа цялото ми участие в сутрешния блок на тв7, може да го направи, като кликне върху следния линк: http://tv7.bg/dobro-utro/news/9425982.html
С уваженние, Виктор Тонев!
Браво братле,жалко че никой няма да ни чуе ! И още по жалкото е че зимата в студа и лятото в големите жеги машините ни няма да работят защото касовите апарати няма да устискат ! Ще станем зависими от фирмите който поддържат тия устройства т.е. целият ни труд през тия години да се научим да поддържаме тия машини отива на вятъра като така или иначе касовият апарат ще блокирва машините и ще чакаме на някой да му се навири с извинение да дойде и да си оправи касовият апарат.А тези който го прокараха този закон с цел да унищожат нас по малките сами си го набиха в ГЪЗА и сега ще извадят по 100-200 машини от пазара,защото няма да имат фаидица,аз,лично ще извадя 4 или 5 поради липса на обхват или минимална печалба
ОтговорИзтриване